torsdag 18. februar 2016

Eisikka deisikka

Den aller beste av alle ellinger er eisikka deisikka! Kort og fort og fin og stopp kommer alltid på Hanna. Da blir hun sur og sier at jeg jukser. Men ellingen er jo sånn, eller?

Eisikka deisikka luntan tuntan stopp!

Noen sier at den egentlig er sånn:
Eisikke, deisikke 
luntam tuntam.
Killeri karsjam
billeri barsjam.
Isam bisam topp
stopp!

Men noen sier at den er sånn:
Esike desike luntan tuntan. Semmeli make kokkeli kake. Nabbeli dabbeli dank!

På Skjetten sier de sånn:
Eisika, deisika, luntan, tuntan. Himlan Tarzan, Telga Larsan. Ti, li, luppan tuppan teis!

Og i Sverige har de masse forskjellige eisikker:
Eisika, deisika, luntan tuntan, Himlan tarsan, himlan tarsan. Pi, li, lippam pippam pei!
Esike desike luntan tuntan Simeli maka kuckeli kaka. Ärtan pärtan piff paff puff!
Esike desike luntan tuntan. Simili maka kokeli kaka. Ärtan pärtan puff!
Esike desike luntan tuntan. Semmeli maka kuckeli kaka. Nabbeli dabbeli dank!
Essike, dessike, luntan, tuntan. Simmelimaka, kuckelikaka. Ärtan, pärtan, piff, paff, puff!
Essike, tessike, tonko, lonko. Stmike, mike, kulte, kalte. Mikama, tais, tilleri, tippan, tuttan, pois!

Det er mange ellinger! Over alt hvor det er unger er det ellinger, i land og bygder og byer og på hvert gatehjørne er det forskjellige ellinger! Gamle og nye! Lange og korte! Så jeg tenker nok jeg gjør det på min egen måte, jeg. For det er da ingen som kan bestemme over en elling? Eller?

Bilde: Fra Budstikka.